Diskussionsforum

Konservativa vektorfält

Konservativa vektorfält

av Johan Båge -
Antal svar: 3

Hej,


Har två frågor kring konservativa vektorfält. De tangerar till en av de tidigare frågorna men jag har inte kunnat hitta något bra svar vare sig i boken eller videorna eller online. Båda rör definitionen av potentialfält.


Definition av Potentialfält (Definition 2 i P&B, sida 344):

Vektorfältet F = (P,Q) kallas ett potentialfält eller ett konservativt fält i det öppna rummet Ω om det finns en C1-funktion U i Ω sådan att F = grad U. Funktionen U kallas då en potential till F.


Fråga 1.

Definitionen kräver att funktionen U är av klass C1 vilket är förståeligt då vi behöver kunna ta grad U. Dock så i så gott som alla exempel när vi vill ta reda på om ett vektorfält är konservativt så är funktionen U av klass C2 eller så behöver funktionen vara det om den existerar. Men finns det potentialfält där potentialen är av klass C1 men inte av av klass C2? Hur skulle en sådan se ut? Då gäller inte sats 4, att de blandade partiella derivatorna är lika, antar jag (då sats 4 kräver att U är av klass C2) men det känns som en viktig aspekt av potentialfält, så hur skulle det påverka fältets rotation (dess curl)?


Fråga 2.

Exempel 5, sida 333, som även tas upp av Martin Tamm i video 6.1, diskuteras på sida 348-349 i P&B. Exemplet rör magnetfältet B som definieras av

 \textbf{B} = \frac{(-y,x)}{x^2+y^2},  \  (x,y) \in \Omega

där Ω är det i origo punkterade planet, R2 \ {(0,0)}. Att detta inte är ett konservativt fält visas genom att visa att för en positivt orienterad cirkel runt origo, σ, så är

 \int_{\sigma} \textbf{B} \cdot d\textbf{r}= 2\pi \neq 0 .

Slutsatsen på sida 348 blir att "följaktligen saknar B potential". Men är inte funktionen U = atan2(y,x) (https://en.wikipedia.org/wiki/Atan2) en funktion av klass C1 som i Ω ger att grad U = B? Jag är inte helt bekantad med funktionen atan2 men av vad jag har förstått så verkar det vara så. Borde inte då, enligt definitionen av konservativa fält, U vara en potential till B och därmed B vara ett potentialfält? Vad är det jag har missat? Eller är definitionen som formulerad i P&B förenklad för nivån på kursen?

atan2(y,x) = tan-1(x,y).

  \frac{\delta}{\delta x} (tan^{-1}(x,y))= \frac{-y}{x^2+y^2}

  \frac{\delta}{\delta y} (tan^{-1}(x,y))= \frac{x}{x^2+y^2}

https://www.wolframalpha.com/input?i=derivative+of+atan2%28y%2Cx%29

 grad \ tan^{-1}(x,y) = (-\frac{y}{x^2+y^2},\frac{x}{x^2+y^2})

https://www.wolframalpha.com/input?i=grad+atan2%28y%2Cx%29 

Jag fattar att dessa båda frågor inte tillhör standardproblemen vi kommer att få på tentan, men jag blev nyfiken på svaren och kunde inte hitta något när jag försökte hitta dem på egen hand.

Som svar till Johan Båge

Sv: Konservativa vektorfält

av Ludvig Olsson -
Hej

1. I praktiken är de vektorfält man stöter på av klassen C^{\infty}, det är inte ens särskilt lätt att komma på en funktion av klass C^1 som ej är klass C^2.

Ifall en funktion U är av klass C^1 men ej har deriverbara derivator kommer inte grad U bestå av deriverbara funktioner, så rotationen är inte ens väldefinierad. Om vi kräver att F=grad U är av klassen C^1, kommer U vara av klass C^2, så då är alltid rotationen av F väldefinierad och 0.

Ett exempel på en funktion som är C^1 men ej C^2 är U(x,y)=|x|^{3/2}, rotationen till F=grad U är inte väldefinierad. Alltså är F ett konservativt fält som inte har rotation 0.

Satsen om integraler över konservativa vektorfält (Sats 2 i boken) stämmer oavsett om rotationen är väldefinierad eller inte.


2. Funktionen atan är inte definierad då y=0, x<0, och har därmed inte en väldefinierad derivata i de punkterna. Vektorfältet B har potentialen atan på området vi får om vi skär bort mängden y=0, x<0.
Som svar till Ludvig Olsson

Sv: Konservativa vektorfält

av Johan Båge -
Tack för svar! Vad gäller atan2(y,x) så ska den vara definierad då y=0, x<0. Då är den lika med π om jag inte missförstått. atan2(y,x) är endast odefinierad i origo, så den borde kunna vara potential till B, givet definitionen ovan av potentialfält. Men den kanske inte är kontinuerlig i det punkterade planet, så den uppfyller inte kravet på att vara av klass C1 där. Eller är jag helt ute och cyklar?

 
definition av atan2
Bilaga atan2.svg
Som svar till Johan Båge

Sv: Konservativa vektorfält

av Ludvig Olsson -

Försök att rita en graf av funktionen, tex i wolfram alpha. Du kan definiera den som \pi då x<0,y=0, men då får du inte en kontinuerlig funktion, så den är definitivt inte deriverbar.