Nyhetsforum

Välkomna till kursen!

Välkomna till kursen!

av Eric Ahlqvist -
Antal svar: 0

Hej och välkomna till kursen MM5012, Linjär Algebra!

Jag som är lärare i kursen heter Eric Ahlqvist, övningarna kommer att hållas av Oliver Lindström och kursens examinator är Olof Sisask.

• Första föreläsningen är imorgon: tisdag 2/9 kl 13.00 - 15.00 (13.00 - 13.45 + paus + 14.00 - 14.45). 
  • Första zoom-träffen för er som läser på distans är: onsdag 3/9 17.00 - 18.00 (zoom-länk).  

All information om kursen hittar ni på kurssidan. Läs gärna igenom informationen på kurssidan noga så att ni förstår upplägget och vet vad som gäller just för er, beroende på om ni läser på campus eller på distans osv. 

Jag kommer inför varje föreläsning att lägga upp föreläsningsanteckningar, vilka ni hittar på kurssidan via länken för varje avsnitt.  Jag kommer även senare att sätta ihop dessa till ett komplett dokument vilket man kan använda sig av vare sig man läser på plats eller på distans. Definitioner, Satser, Exempel osv. är färgkodade för att man lättare ska kunna särskilja vad som är vad. Det kommer att finnas en mörk version (inte avsedd för utskrift) som kan vara trevligare att läsa på skärm och en vit version för eventuell utskrift.  

Föreläsningsanteckningarna täcker allt ni förväntas lära er under kursen men innehåller inte lika mycket material som kursboken och har inte alls lika många exempel och övningsuppgifter. Föreläsningsanteckningarna kan komma att uppdateras under kursens gång, men tanken är att de ska motsvara precis vad vi går igenom på föreläsningarna. 

Till föreläsningarna vill jag att ni tar med er papper och penna eller annat skrivmaterial, då det kommer att vara många tillfällen för diskussion då ni behöver kunna skriva. 

För er som läser på distans finns det även inspelade videoföreläsningar

Har ni några frågor nu eller senare under kursens gång är ni välkomna att maila mig (eric.ahlqvist@math.su.se), skriva här i forumet, eller bara fråga på föreläsningen. 

Jag ser fram emot att träffa er alla och guida er genom den fantastiska teorin om linjär algebra!

Med vänliga hälsningar 

Eric