Diskussionsforum

B6

B6

av Elie Sassine -
Antal svar: 3

Hej!
Gällande B6:
Jag är lite osäker över varför dubbelintegralen av en udda funktion blir 0? Finns det typ något sätt ni kan förklara det med någon skiss?

Och är det då så att så fort jag ser en udda funktion blir svaret 0? 
Tack!

Som svar till Elie Sassine

Sv: B6

av Ludvig Olsson -
Jag bifogar en bild. Tanken är att om du har en integral över ett område D som är symmetriskt i x-axeln över en funktion som är udda i y (tex x^2y^3) så kan vi dela upp D i två områden, det område D_{-} där y < 0 och det område D_+ där y>0. Eftersom funktionen är udda, kommer integralen över D_{-} vara minus integralen över D_{+}.

Bilden är ett exempel i en variabel, men samma princip gäller.
Bilaga maxresdefault.jpeg
Som svar till Ludvig Olsson

Sv: B6

av Elie Sassine -

Okej det förstod jag sedan innan men i denna uppgift så står det att y ska vara positiv så för min hjärna det gula området (i den bilden du bifogade) existerar inte. Alltså att funktionen inte går under x-axeln. Eller har jag förstått fel?

Som svar till Elie Sassine

Sv: B6

av Ludvig Olsson -

Funktionen i uppgiften är x^2y+y \sin x^9. Delen x^2y går att integrera, så vi vill egentligen bara visa att integralen över den jobbiga delen, y \sin x^9,  är 0. Funktionen är udda i x, eller med andra ord y \sin (-x)^9=-y sin x^9. Men området i uppgiften är symmetrisk i y-axeln, så integralen kommer att vara 0.

Funktionen är alltså udda i x, medan du verkar tänka att den ska vara udda i y. Funktionen är udda i y, men området är inte symmetriskt i x-axeln (y=0) så vi kan inte använda oss av det.

Skriv gärna om något är otydligt.